Motala Seglargymnasium

Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av Motala Seglargymnasium - 3 oktober 2009 21:06

Rekordkorta banor,  målet att ha 60 min race krymte till rekordkort 25 min under KSSS olympiska regatta! Varför inte "köra" två separata regattor per dag, det skulle inte var några som helst problem med så korta banor och inga ändringar ex på startlinjerna . Jag mätte i alla fall upp 40 graders skift, ja det var lite frontaktiviteter också!!

Detta är inget gnäll men fakta , kanske räcker inte Baggen till för så många klasser om man vill ha kvalitè, med lite eftertanke så blir det ett arrangemang, men  seglarna  har åsikter om banlängd och kaoset vid sjöisättning. Hur länge skall man köa!! KSSS bör nog ta ta tag i detta!! Ex finns det nordiska grannländer som inte kommer tillbaka längre , men hade velat vara med  men inte på nuvarande villkor!

Ta bara med detta i utvärderingen av regattan från arrangörshåll, då blir säkert framtiden bättre, men regattan är inte genomtänkt i nuvarande format ( kanske ekonomiskt) även  om man lever upp till devisen "trångt på Baggen" så kommer det att slå tillbaka för el senare!  KSSS vad är målet med regattan?

Motala Seglargymnasium visar framfötterna under regattan

Nisse Åkervall (se bild)leder U-VM kvalet till ISAF VM Turkiet överlägset och total fyra i Laser Radial klassen.

Pontus Dolfei, Motala ligger på andra plats i kvalet

"Gött att se konkurrenterna gå i mål efter mig" helt klart har sista veckans

Laser radialträning satt fart på lasertekniken säger Nisse som också seglar E-jolle!

E-jolleseglarna "Gurra" Pettersson  och Markus Anjemark har nu kommit igång i 29:ern

Gurra och Markus leder helgens U-VM kval i 29:er med b la två"spikar" och en andra plats

Motalaseglarna går mer och mer till klarhet och nu börjar även "trimmet sitta"

I 420 debuterade vår duktiga E-jolleseglare Philip Gudinge ( även han åk 1) som gast åt Kajsa Sundklev( som seglade ISAF VM i BRA i somras)! Helt klart över förväntan 5, 1,2,1 efter några seglingspass, det är starkt.

I E-jolle ligger Arvid Bild två och Hampus Appelgren trea efter fyra race av sex.

I Laser standard är en ny generation träningshungriga seglare på väg in från Motala. Anders Carlsson tävlingsdebuterade och ligger helt godkänd  12:e plats

Ovido - Quiz & Flashcards