Motala Seglargymnasium

Senaste inläggen

Av Motala Seglargymnasium - 2 september 2010 19:18

Sol och bra seglingsförhållanden vad mer att begära i dagen seglingspass mellan kl 14.00 - 17.00

Efter uppvärmning var det ett Antal 8 min kryssar med ny "rabbit start". Br,  träning i varierande vindförhållanden i 8- 16 knop vilket gav bra träning i att variera balans via trim och kroppsförflytningar på kryssen. Överblick över kryssen med andra ord strategk / taktik fick sin del också

Dags för en halvind för att inta positon inför en Lång - Lång läns!!!

Bra förhållanden för att utveckla länsteknik, Marcus "skär" dock lite på slutet för att komma in till länsmärket

Bra träningsdag:)

Av Motala Seglargymnasium - 1 september 2010 20:42

Bara i Motala finns det ett riksidrottsgymnasium för Seglare och Triathleter!

Helt klart skall elever och lärare då och då umgås lite utanför skola och alla träninngspass som ofta styr vardagen, onsdagskvällen efter träningspassen var det dags med ett par timmar med sociala aktiviteter, olika  samarbetslekar, frågesport, presentaion av nya elever etc och lite grillat så klart

Här borde seglarna vara bäst! Hur gör man en råbandsknop...utan att "bryta kedjan" lite akrobatik  så fixar man detta!

En del av seglarna valde att äta grillad kyckling med tillbehör rund seglargymnasiets grill!

Glada miner bland seglarna,

det innebäratt det är trivsamt i seglargruppen

Av Motala Seglargymnasium - 1 september 2010 13:54

Fyra race av 12 är avklarade på JVM i Hayling Island i SV England

Kim Carlsson föll tillbaka lite i resultatlistan till en 21:a plats ( 139 deltagare). En 12:e  plats i fjärde racet var gårdagens bästa.

Pontus Dolfei fortsätter att segla "varannan bra race"! Gårdagens bästa races var en 10:e plats vilket är bra. Pontus ligger just nu på 49:e plats.

Tipset:)

Segla efter skolboken...

Lämna inget åt slumpen i förberedelserna

Segla på det du ser och förstår på banan

Racet är först slut när du passerat mållinjen

Av Motala Seglargymnasium - 31 augusti 2010 12:45

JVM i Laser standard har precis börjat i Hayling Island i England. 137 deltagare från 37 nationer. 12 race och två per dag. Fyra dagar med kvalifiseringsomgångar, den 4:e och 5:e september är det finalseglingar dvs guld, silver och bromsfinaler.

Motala Seglargymnasium har två studerande seglare med på JVM:et

Att Kim Carlsson kan fixa en bra expresso, det vi! Lika bra kan Kim segla och har startat JVM bra  och ligger 13:e plats efter två race med plac 8a och 14.

För Pontus Dolfei är JVM ett viktigt steg i utvecklingen. Pontus har start JVM lite ojämt med en17. och 42:a plats

Ge järnet killar!

Lycka till i varje race!

Av Motala Seglargymnasium - 30 augusti 2010 14:09

Dags för Motalas första höstläger, till helgen är det E-jolleläger!

Helt nya i klassen eller på väg upp!

Är du redan riktigt duktig så finns det läger för dig också!

Ovasett nivå just nu, vill du utvecklas som seglare. Vi hjälper dig ett steg på vägen med nivåanpassade grupper.

Välkommen med din anmälan

Lägerstart lö den 4 sept kl 10.00

Slut sö kl 16.00

Alla Motalaseglare är med på lägret

Av Motala Seglargymnasium - 29 augusti 2010 21:57

Över 120 e-jollar i i helgens E-jolle elitserie i Kullavik.

Hampus Appelgren från Motala vann

med säkra placeringarna 1.2,3 och 4:a.

Hampus här med Philip Gudinge som slutade på 9:e plats, trots att de hade en black flagg redan i början av regattan

Sällan har så många Black flag delats ut på en elitserie som i Kullavik (vilket i sig kanske kräver en analys från alla parter).

"Gurra" Pettersson kom med ett nytt rigg set up slutade på 8;e plats. Markus Höglander blr 12:a och Nisse Åkervall slutade 14:e plats. Även de var över linjen sista minuten i ett av racen dvs Black flagg.

På tjejsidan blev Anna Mikkelsen  6:a  och Nathalie 8:a

Av Motala Seglargymnasium - 26 augusti 2010 07:47

Full fart för Motalas nya elever, första skolveckan pågår för fullt!

Victor Pantzare, Anna Mikkelssn, Johannes Dagerbrant,EddieKlements och Patric Jacobsson efter onsdagens seglingspass( Ny elev är också Oscar Pantzare saknas på bilden då han hade ett seglingspass tidigare på dagen).

Skolan är igång med nya klasskompisar, första fyspassen är avklarade och i seglingen har det varit en hårdvindsvecka i Motala , full fart alltså.

Stor omställning att flytta hemifrån och ta ett stort egetansvar, alla nya elever är bra förberedda på olika plan och första skolveckan löper på bra

Av Motala Seglargymnasium - 24 augusti 2010 22:43

Då är vi på seglargymnasiet igång med höstterminen, skola- segling- fysträning etc  allt är utbildnning för framtidens seglargeneration

Bästa seglingsförhållanden med "havssjö", bara att ösa på i tre timmar

14-16 knop och hela vättern ligger på, det blir bra det! Fart i lasern innebär hårt arbete men med lite känsla i trim och teknik annars är det lätt att ta helt slut.

Åk 1 eleven Anna Mikkelssen har precis bytt ut Saltsjöbaden och Baggen som träningsarena och kunde snabbt konstatera att vättern kommer att ge alla typer av seglingsförhållanden, inte minst havssjö vilket blir kul

Ovido - Quiz & Flashcards